Le PARADIS selon les ATHÉES INDIENS de l'ANTIQUITÉ
SuppriméFragment d'un texte qui représente la pensée des Charvaka, un courant philosophique indien matérialiste et athée de l'antiquité:
"Higher than this world there is none. There is no svarga (or celestial world of enjoyment) and no hell. The world of Siva and other such (worlds) are all invented by those who are (followers of) other (systems of thought) than (what is followed by) ourselves and are (therefore) ignorant impostors.
The enjoyment of svarga consists in partaking of sweet food here, in enjoying the company of damsels of sixteen years of age, and also in enjoying the pleasures that are derivable from the use of fine clothes, sweet scents, flower garlands, sandal, and such other things (of delicious luxury)."
Paradis = bouffer de la bonne bouffe, baiser des meufs de 16 ans, porter des beaux vêtements et des sandales
Juste après d'ailleurs ils donnent leur description de l'enfer:
"The experience of (the miseries of) hell consists (only) in the pain caused by enemies, by injurious weapons, by diseases and other causes of suffering. The final beatitude of moksa is, however, death (itself); and that consists in the cessation of (breath) the principal vital air."
Et ils t'expliquent que vu que, selon eux, le paradis et l'enfer sont juste le plaisir ou la douleur que tu ressens SUR TERRE et que l'au-delà n'existe pas, si tu stresses de ton sort après la mort et fait des rituels religieux t'es un cassos:
"Therefore it is not proper on the part of a wise man to take (any) trouble on account of this (final beatitude). It is only a fool that becomes thin and worn out to dryness by performing penances, and by fasting, etc."
Leur conclusion matérialiste:
"By adopting only those means which are seen (to be practical) such as agriculture, the tending of cattle, trade, politics and administration, etc., a wise man should always (endeavour to) enjoy pleasures (here) in this world."
En bref, vous cassez pas le cul avec des rituels religieux inutiles, faites votre maximum pour tirer du plaisir avec ce que le monde matériel (le seul qui existe) a à offrir (et baisez des meufs de 16 ans en sandales)
Pour ceux qui se demanderaient comment ils justifient leur prémisse matérialiste:
"Whatever is arrived at by means of direct perception, that alone exists. That which is not perceivable is non-existent, for the (very) reason that it is not perceived. And even those, who maintain the (real existence of) adrsta (the unperceivable), do not say that what has not been perceived has been perceived.
[...]
How can that, which is always unseen, like the (ever unseen) horns of a hare, and other such things, be what is really existent?"
Tout ce qui existe est percevable, ce qui ne peut pas être percevable, n'existe pas. Simple, clair, net et précis
Le 30 mars 2023 à 11:46:07 :
Juste après d'ailleurs ils donnent leur description de l'enfer:"The experience of (the miseries of) hell consists (only) in the pain caused by enemies, by injurious weapons, by diseases and other causes of suffering. The final beatitude of moksa is, however, death (itself); and that consists in the cessation of (breath) the principal vital air."
Et ils t'expliquent que vu que, selon eux, le paradis et l'enfer sont juste le plaisir ou la douleur que tu ressens SUR TERRE et que l'au-delà n'existe pas, si tu stresses de ton sort après la mort et fait des rituels religieux t'es un cassos:
"Therefore it is not proper on the part of a wise man to take (any) trouble on account of this (final beatitude). It is only a fool that becomes thin and worn out to dryness by performing penances, and by fasting, etc."
C'est drôle, c'est très exactement l'argument d'Épicure sur pourquoi il ne faut pas craindre la mort. Y a eu des échanges entre les épicuriens et ce courant indien ?
Le 30 mars 2023 à 11:55:53 :
Pour ceux qui se demanderaient comment ils justifient leur prémisse matérialiste:"Whatever is arrived at by means of direct perception, that alone exists. That which is not perceivable is non-existent, for the (very) reason that it is not perceived. And even those, who maintain the (real existence of) adrsta (the unperceivable), do not say that what has not been perceived has been perceived.
[...]
How can that, which is always unseen, like the (ever unseen) horns of a hare, and other such things, be what is really existent?"Tout ce qui existe est percevable, ce qui ne peut pas être percevable, n'existe pas. Simple, clair, net et précis
les universaux sont imperceptibles et pourtant ils existent. L'homme qui arrive à sortir de la caverne est le philosophe, qui, grâce à sa connaissance des Formes, connait seul la vraie nature des choses, mais sera forcément considéré comme excentrique par ceux qui préfèrent être guidés par l'émotion et les apparences plutôt que par l'intellect et la vérité
Le 30 mars 2023 à 12:01:56 :
Le 30 mars 2023 à 11:46:07 :
Juste après d'ailleurs ils donnent leur description de l'enfer:"The experience of (the miseries of) hell consists (only) in the pain caused by enemies, by injurious weapons, by diseases and other causes of suffering. The final beatitude of moksa is, however, death (itself); and that consists in the cessation of (breath) the principal vital air."
Et ils t'expliquent que vu que, selon eux, le paradis et l'enfer sont juste le plaisir ou la douleur que tu ressens SUR TERRE et que l'au-delà n'existe pas, si tu stresses de ton sort après la mort et fait des rituels religieux t'es un cassos:
"Therefore it is not proper on the part of a wise man to take (any) trouble on account of this (final beatitude). It is only a fool that becomes thin and worn out to dryness by performing penances, and by fasting, etc."
C'est drôle, c'est très exactement l'argument d'Épicure sur pourquoi il ne faut pas craindre la mort. Y a eu des échanges entre les épicuriens et ce courant indien ?
Pour les échanges greco-indiens je sais juste que les Graeco-Bactriens ont intéragi avec les Bouddhistes et que c'était une religion populaire dans leur royaume, et que Plotinus voulait étudier la philosophie indienne mais il s'est fait cockblock par les perses monothéistes, à part ça je connais pas d'autres (tentatives d') interactions
Données du topic
- Auteur
- Bandua
- Date de création
- 30 mars 2023 à 11:43:29
- Date de suppression
- 30 mars 2023 à 12:39:00
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